Esinencu, Nicoleta
A(II)Rh+
Carte de artist
2007
Editat de Marius Babias, Sabine Hentzsch
Nicoleta Esinencu, născută în 1978 la Chişinău, trăieşte şi lucrează la Chişinău. A studiat dramaturgie şi scenaristică la Universitatea de Arte din Chişinău. În 2001 a scris piesa A şaptea kafană, împreună cu Mihai Fusu şi Dumitru Crudu, pusă în scenă în Republica Moldova, România şi Suedia. Din 2002 pînă în 2005 a lucrat ca secretar literar la teatrul „Eugène Ionesco” din Chişinău. În 2003 şi 2005 a fost bursieră a Akademie Schloss Solitude (Stuttgart, Germania), unde a scris piesele FUCK YOU, Eu.ro.Pa! şi Zuckerfrei. FUCK YOU, Eu.ro.Pa! a fost una dintre piesele cîştigătoare ale concursului dramAcum (2004), a fost montată la Chişinău, Galaţi, Braşov, Cluj, New York, Moscova, Nancy (Franţa), Kanasawa (Japonia), Žilina (Slovacia) şi a apărut într-o ediţie bilingvă la Schloss Solitude Edition (2005). Publicarea piesei în broşura pavilionului României la a 51-a ediţie a Bienalei de la Veneţia (2005) a stîrnit controverse politice în Republica Moldova şi România. A publicat, de asemenea, Le septième kafana (A şaptea kafană, L’Espace d’un instant, Paris, 2004). În 2006 a primit o bursă la Couvent des Recollets, Paris. A participat la Periferic 7 – Bienala Internaţională de Artă Contemporană din Iaşi (2006). Textele ei au fost jucate la Graz (Austria), Düseldorf şi Stuttgart (Germania). Face parte din proiectul Spaţiul Public Bucureşti | Public Art Bucharest 2007.
Curatoriat de Marius Babias şi Sabine Hentzsch, proiectul Spaţiul Public Bucureşti | Public Art Bucharest 2007 reprezintă un discurs transdisciplinar între artă, arhitectură, dezvoltarea urbană, educaţia şi cultura tinerilor, în societate şi sfera publică. Proiectul Spaţiul Public Bucureşti | Public Art Bucharest 2007 include o serie de proiecte artistice, dezbateri publice şi intervenţii mediatice şi urmăreşte confruntarea publicului cu dezvoltările sociale, iniţierea dezbaterilor publice şi contribuţia culturală la dezvoltarea democraţiei. Localizat în România sub dubla influenţă a globalizării şi postcomunismului, spaţiul public este un indicator pentru starea societăţii şi a democraţiei, precum şi a relaţiior sociale între locuitori. Nucleul proiectului este reprezentat de un spaţiu de proiect nou, care acoperă practici culturale eterogene şi un spectru larg de scene urbane într-un set unitar cu atribuţii multifuncţionale. Spaţiul de proiect este un punct de întîlnire, informare, o arhivă, un loc pentru prezentări şi dezbateri, repezentînd astfel atît o platformă pentru proiectul integral, cît şi un „proiect artistic” în sine.
Modul în care este structurat un oraş, modul în care sînt combinate domeniile „locuit”, „lucru”. „comerţ” şi „timp liber”dezvăluie aspecte referitoare la parametrii sociali din trecut şi permit o concluzie asupra condiţiilor de viaţă ale locuitorilor în postcomunism. Spaţiul public reflectă situaţia generală a oraşului şi a societăţii. Spaţiul public al unui oraş se defineşte, în primul rînd, prin interacţiunea socială a locuitorilor, precum şi prin modul în care persoanele care locuiesc în el percep, experimentează şi trăiesc oraşul lor. Spaţiul public este un mod avtiv de experimentare a oraşului de către locuitorii acestuia.
Spaţiul Public Bucureşti | Public Art Bucharest 2007 este un proiect-pilot organizat de Goethe-Institut Bukarest în parteneriat cu Institutul Cultural Român (ICR) şi Allianz Kulturstiftung şi care va continua în 2008. Din prima fază a proiectului în 2007 fac parte următorii artişti: Mircea Cantor, Anetta Mona Chişa/Lucia Tkáčová, Nicoleta Esinencu, H.arta, Daniel Knorr, Dan Perjovschi şi Lia Perjovschi.